DUTI SETEM


DUTI SETEM



Terima permohonan daripada orang ramai untuk cukai setem ( Bayaran Taksiran )


Borang yang digunakan untuk urusan pindah milik tanah ialah Borang 14A. Borang ini diisi oleh pemohon sendiri atau penulis berlesen. Dikembarkan bersama-sama ini Borang 14 A ialah Borang Seksyen 5 sebanyak 4 salinan dan 2 salinan geran tanah sebelum dimatikan setem bernilai RM 10.00 di atas borang 14 A pastikan borang tersebut ditandatangani oleh pembeli/penerima, Ketua Penolong Pentadbir Tanah atau mana-mana Penolongnya. Borang 14 A yang telah dimatikan setem dan dicop 'Bayaran Taksir' dikembalikan kepada pemohon. Borang Seksyen 5 (PDS 5 ) bersama geran dihantar ke Pejabat Penilaian Kuala Terengganu untuk dibuat penilaian. Semua urusan pindahmilik direkodkan di dalam Buku Rekod Pindahmilik. Borang ini dihantar kembali setelah diproses selama lebih kurang 1 bulan. Pihak Pejabat Penilaian akan membuat anggaran nilai tanah tersebut. Jumlah taksiran direkodkan dalam Buku Rekod Pindahmilik dan Surat Notis yang dibuat. Notis ini berkuatkuasa selama 30 hari dari tarikh ianya dikeluarkan. Setelah menerima notis, penerima pindahmilik datang kembali ke pejabat dengan membawa borang 14A dan geran yang hendak dipindah milik bersama setem. Setelah setem dimatikan dan disahkan oleh pegawai berkenaan, pemohon dikehendaki hadir ke Pejabat Tanah untuk dibayar pendaftaran dan daftar pindahmilik

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment